Nederlands - Trainpaparazzo

Go to content

Main menu

Nederlands

 

Nederlands

 
 
 
 
 
 
 
 
 Admin Trainpaparazzo
 
 

Gegroet aan alle treinliefhebbers,

Mijn naam is Bartolomeo Sammarco, geboren in 1965 en beheerder van deze website.

Van kleins af heb ik altijd wel iets met treinen gehad, misschien komt dat wel omdat we als kind zowat iedere vakantie met de trein naar Sicilië gingen.

Azienda Autonoma Ferrovie dello Stato, Fiducia e Sicurezza

Ik spreek nu nog van de tijd dat de Italiaanse treinen , slaapwagons type UIX nog in de arduin grijze kleur waren .  
Van die kastanje Isabel bruine locomotieven
E636 , E626, al jaren in dienst en nog volop in dienst waren. Als ook legendarische treinen zoals de Settebello, Arlechino , Polifemo, Marco Polo, TEE's, en een van de allereerste nieuwe prototypes Pendolino’s ETR 401 en de eerste E633 “Tigre” in dienst werden genomen. Toen reden in Italie nog “Centoporte” , wagons met “100” deuren langs zij, nog op stoom verwarmd. De FS toendertijd nog genoemd "Azienda Autonoma Ferrovie dello Stato" was mijn favoriete maatschappij.

Belgie, Brussel Zuid 19.05


Op vakantie, vertrekkend van Brussel noord, vertrek 19.05 spoor 8, reisde we gans de nacht . Eerst werden we getrokken door een groene
HLE 20 van de NMBS tot Luxembourg. Dat is +/- 2,5 uur rijden. De HLE 20 werd in Luxembourg Gare afgekoppeld en net voor het binnen rijden stond er al een groene Franse CC 6500  “Maurienne” van de SNCF ons op te wachten. Wow…

Luxembourg Gare

De HLE 20 werd los gekoppeld en mijn nieuwsgierigheid was niet meer te bedwingen. 

De CC 6500  had zich ondertussen reeds in gang gezet om zich te rangeren over het spoor ernaast tot aan de rood en paarse Luxemburgse seinen.  Ook de HLE 20 had nu plaats gemaakt voor de “Maurienne”. De CC 6500 werd aangekoppeld aan onze trein, en we waren vertrekkensklaar om richting Bazel te gaan… Eerlijk die “Maurienne” kon er wat van… dat ging hard…

France, Metz, Thionvile… Basel

Na 3 uurtjes flink sporen via Thionville, Metz, Strasbourg, Colmar Mulhouse, staken we de Frans – Zwitserse grens over. Aankomst in Bazel Bahnhof SBB. Het moet ongeveer 01.00u zijn geweest. Na een hele poos het rijgeluid in de slaapwagons gehoord te hebben werd het daar stil, de stilte van een station in de nacht. Onze trein die hier halt hield moest gerangeerd worden. Een aantal wagons werden afgekoppeld. Een drie assige Zwitsers elektrische rangeerlok type Ee 3/3 16000  reed ons voorbij. Gestommel, ‘t geluid van een andere locomotief die werd aangekoppeld, die rangeerder?

Schouwer SBB CFF FFS en douane


Ondertussen liep er een schouwer langs de trein met een typische witte Zwitserse spoorlamp en een hamer met lange steel. tenk… tenk tegen de wielen om te zien of er geen barsten waren in de wielbanden. Daar we de Franse grens over gingen hadden we ook nog controle op de trein van de Zwitserse en Franse douane, in die tijd moesten nog alle documenten worden getoond, en zelfs de reden van de reis opgegeven worden.

Rangeerwerk

Na een 30 tal minuten werden de wagons van elkaar gerangeerd, achteruit, vooruit…  wij alles goed volgen door het venster.  Van voor werden 3 Zwitserse wagons toegevoegd, van die groene, een buffet rijtuig ging eraf dat vanuit België was meegekomen. Eens klaar hadden we een trein van ruim 13 wagons lang. Oh ,ja van voor stond er zo een geweldige
groene SBB lok met grote ramen aan voor en zijkant. 
Alles bij elkaar duurde die hele operatie toch ruim een uur. En hop het licht stond op groen. Een Zwitserse fluitsignaal werd gegeven vanop de lok en zo reden we gans Zwitserland door.

Zwitserland, Basel, Luzern San Gothardo, Bellinzona, Mendrisio, Chiasso

Van Bazel naar Luzern waar de eerste bergen begonnen die we slechts enkel konden bewonderen door de maneschijn die er op die avond was. Onze lok scheurde richting Gothardo, vonken die van de pantograaf sprongen, wooow effe kicken… Zo naar Bellinzona waar de Italiaanse Politie en Douane opstapte om controle te doen., Tegen 06.00u hadden we Zwitserland er praktisch op zitten, aankomst in Chiasso, waar de eerder opgestapte douaniers afstapte, en waar er weer van locomotief moest gewisseld worden.

De Zwitsers – Italiaanse Grens, Chiasso

Aan Zwitserse zijde stonden allemaal SBB locs, aan Italiaanse zijde woow allemaal van die bruine…
E636’ers vooral, wat van die bruine ALe 840’ers. Ja we waren zowat in Italië… Dat gevoel… Na alle controles te zijn uitgevoerd daar in Chiasso werd er ondertussen een Italiaanse loc aangekoppeld die ons snel via Como , Sarronno, Milano Lambrate zo naar Milano Centrale bracht.

Italie, Milano Centrale

Dit fantastische station werd nog in de tijd van Mussolini gebouwd en bevat op verschillende plaatsen een Fascio Litorio, en zelfs tot op  heden zijn deze fascistise ornamenten terug te vinden in de metalen bogen van het station.

Tijdens deze halte in Milaan kon je al goed merken dat je in Italië was. Op het perron werd er van alles verkocht. Frisdranken, Arranciata, Birra, Coca cola, sigarette Marlboro werd er luidkeels geroepen. Maar ook gestolen goederen zoals gouden horloges ingewikkeld in een zakdoek voor een zacht “prijsje”

Milano, Bologna Firenze SMN via de “Diretissima

Van Milaan ging het richting Bologna, Firenze Rifredi, Firenze Santa Maria Novella waar we de eerste Settebello en Arlecchino  treinen tegen kwamen. Hier werd ook van loc gewissel, een "E444 “Tartaruga” bracht ons over de Direttissima” met een rotgang en 16 wagons lang richting Arrezzo, Orvieto, Tevere, Settebagni, Roma Tiburtina, Roma Termini  waar we s ’middags aankwamen en waar we ruim 5 uur hadden voor we een aansluiting hadden op de trein naar Palermo in Sicilië wat onze eind bestemming was

Pasta al Forno in het Staion van Roma Termini

In de Self Service van Roma Termini aten we van die ringetjes pasta al forno… Beneden konden we douchen, en daarna Rome bezoeken.  Op tijd terug hadden we nog tijd om treinen te gaan fotograferen… Een E444 Tartaruga, de E636, een Caimano E656, de Fanta’s ALe 880, Ik had er niet genoeg van. Een groene E645, de nieuwe dubbeldeksrijtuigen in Crema, Viola,Arrancione. Zelfs een E646 in die nieuwe livrij. diesel locomotieven, rangeerlocs. We hebben daar wat afgelopen mijn broer en ik…

Jong nog…


We waren een jaar of  13 ,  15, zot van treinen, en vandaag nog zotter… Vandaar deze fotogalerij…”Trainpaparazzo” by Trenomania

Vanuit Rome ging het natuurlijk verder naar het zuiden… We vertrokken s ’avonds, denk rond 21 uur, bloed heet daar in Rome. Veel drinken.  Een Portabagaglio (kruier) bracht onze bagage naar onze trein  die we eerder allemaal in bewaring hadden gegeven al “Deposito Bagagliaio” voor 500 lire per stuk aan de balie en de kruier vroeg er toen 200 lire voor per valies om alles naar onze trein te brengen… Echt we hadden een kleine volks verhuizing bij…

Roma – Napoli, 21.10

Eindelijk reden we af, na een drukke dag in Rome reden we Richting Napels, met stop in Napoli Centrale, Allemaal met de nachtrein met “Cuccette” Maar onvermoeibaar zoals we waren, moesten we dat hier toch ook wel effe zien.  
Napels – Rome is 3 uurtjes sporen, dus middernacht Napels. Dat kan wel kloppen.

Gestolen Horloges en andere koopwaar


Weer verkoop van gestolen horloges, ditmaal zelfs op de wagons. Ciao , Guarda, kijk.. ik heb een mooi gouden horloge, bello, solo 50000 Lire. Op het perron werd er frisdrank verkocht Panini, Maiskolven, Kokosnoten, Meloenschijven, sigaretten, Il giornale. Van alles wat je in de rest van Italië niet ziet.  Hoop kruiers die voor een appel en een ei je bagage aanpakt… hoteliers voor een kamer en wat nog meer…


Eerst Napels zien en dan sterven.

Ook in Napels werd er van Lok gewisseld. De E444 ging eraf en werd vervangen door een Caimano E656 die na Napels een hele tocht door de laars van Italië moest maken. Ondertussen zaten we met een trein van 18 wagons, ongelofelijk lange trein. 01.40u reden we af, de Capo stazione had een schril FS fluitje en zwaaide met groen opgelicht palet naar de machinist die zijn hoofd uit de cabine stak. Marmot op 2 witte lichten verticaal, en groen sein. De enorm lange trein kwam in beweging, op weg naar de punt van Italië naar Reggio di Calabria, en Villa San Giovanni waar we in de ochtend rond 06.30u aankwamen.

Overzet  Villa San Giovanni - Messina.

In Villa San Giovanni en tot op de dag van vandaag worden alle treinen die bestemming Sicilië hebben op een overzetboot gezet , De Scilla , Rosalia, Fata Morgana, Carridi en nog verschillende andere. Voor het tijdperk Trenitalia werd deze vloot geëxploiteerd door de spoorwegen zelf, namelijk de enige Ferrovie dello Stato die alles beheerde. Vandaag de dag is Bluvia verantwoordelijk voor deze boten en de overzet. Toender tijd stond er langs zij in het groot op die boten “Ferrovie Stato”

ERFU en "D145 “Truman

Aangekomen in Villa San Giovanni moest dus ook onze trein op de boot, gerangeerd worden wat weer een spoor schouwspel opleverde. De ganse trein moest in 5 stukken op de boot worden gerangeerd vanuit het station Villa San Giovanni. Een D145 “Truman” van Canadese makelij, een vier assige rangeerder  met schutwagon er aan word aan onze trein gekoppeld en naar het aanloop sein ERFU gebracht.  ERFU staat voor Entrata(ingaan) Ralentare(Vertragen) Fermare(Stoppen) Uscire(uitrijden) Het licht springt op E, de Truman duwt de ganse trein op de boot, Vier wagons schuiven erin tot praktisch op het eind waarna de R gaat branden en vervolgens de F. De vier wagons worden in de boot vastgemaakt , afgekoppeld aan de vierde wagon en vervolgens brand de U.  De machinist van de Truman weet nu dat ie moet uitrijden en deze procedure nog vier maal moet herhalen tot de ganse trein op de boot zit.

Arrancine, en de straat van Messina

Tijdens de overzet mochten we uiteraard even uitstappen uit de wagons om ons naar het dek te begeven. In de snackbar van de boot hadden ze van die Siciliaanse rijstbollen met tomaat en kaas , arrancine waren dat, hm lekker… en broodjes en zo…

We hadden ook nog tijd om van de overtocht te genieten, de straat van Messina.
Sicilië zagen we allang liggen vanuit Reggio Callabria en Villa San Giovanni. 
Maar op het water was het toch wel emotioneel als we steeds dichter bij Sicilië aanvaarde. Een half uurtje duurde de overtocht waarna onze trein weer helemaal aan elkaar moest gerangeerd worden… Een aantal wagons zouden een andere bestemming hebben zoals Catania, Siracusa en Ragusa. M.a.w. onze trein naar Palermo zou een stuk korter worden.

Sicilië, Messina-Palermo, +- 330 Km langs de Peloritano


Aangekomen op Sicilië in Messina zelfde ritueel met een Truman D145, die onze trein uit de boot rangeerde en vlotjes ons naar het station van Messina trok waar een E626 werd aangekoppeld en de weg voortzette langs de toen enkelsporige Peloritano.

Vertrekkende vanuit Messina om 08.07 , Zouden we zonder vertraging rond 14 uur in Palermo moeten aankomen. Het traject dat +- 330 km lang was deden we in 6 uur en dit langs de mooie kustlijn die de Peloritano bood via Barcelona, Millazzo, Termini Immerese, Cefalu zo naar Palermo waar deze spectaculaire maar voor een echte spoorliefhebber helaas ten einde kwam. Gelukkig moesten we nog terug….  

Sicilië, Land van cultuur, mafia, Arabieren, Grieken, Sarracenen…

Een zalige vakantie op Sicilië kan ik iedereen aanbevelen, voor kunst cultuur geschiedenis en zee, een fantastisch land
met Arabische en Griekse invloed.

Trenitalia, de verloedering


Helaas, voor de spoorliefhebber de dag van vandaag is het ganse spoorbeeld in Italië totaal veranderd, en ziet het er al helemaal niet meer uit van toen ik de echte FS nog kende. Vandaag hebben we Trenitalia die zich vooral op het HST richt en de gewone treinen danig laat verloederen, een niet klantvriendelijke service aanbied en vuile treinen laat rondrijden.



Deze reden heeft mij ertoe aangezet om treinen te gaan spotten in gans Europa.



Door mijn werk als Autocarschauffeur heb ik het geluk om op vele plaatsen te komen, en in mijn vrije tijd treinen te gaan spotten



Deze fotogallery is toegankelijk en gebouwd voor iedereen.

Ik hoop dat sommigen onder jullie hier je gading kunt vinden en ook foto’s willen posten.Trainpaparazzo by Trenomania is een verzorgde fotogalerij waar alle types en nummers van spoormaterieel  op alfabetische/ alfanumerieke volgorde genoteerd staan.

Veel plezier  in de fotogalerij trainpaparazzo

Sammarco Bartolomeo

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Back to content | Back to main menu